Scouts Menen

Kapoenen2

Wat is scouts Menen?

Scouts Menen, dat is dé garantie voor zaterdagnamiddagen vol plezier. Kinderen en jongeren worden bij ons gestimuleerd om te spelen, te ravotten en zich uit te leven.

Tegelijk dagen we hen uit om nieuwe dingen uit te proberen en problemen vindingrijk aan te pakken. De leiding houdt een oogje in het zeil en zorgt dat ze deze uitdagingen vol vertrouwen kunnen aangaan én hun ouders op beide oren kunnen slapen. Zo leren we onze twaalfjarigen tijdens het zomerkamp een tafelvuur sjorren, een vuur maken en een eigen potje koken. De eerste keer een eigen potje koken levert rauwe patatjes op, maar gelukkig voorziet de leiding dan een lekker dessertje.  Op die manier leren onze scouts en gidsen doorzetten en ‘hun plan te trekken’. Zo ontdekken ze wat ze graag en goed doen en wat juist niet.

En hoewel elk individu belangrijk is, halen we onze grootste kracht uit het spelen en leven in groep. Want wat je niet alleen kunt, dat doe je samen. We luisteren, delen, aanvaarden en waarderen of we proberen alvast heel hard om dat te doen. Die manier van samenleven en -werken proberen we ook uit te dragen buiten de grenzen van onze scoutsgroep. Zo helpen wij deze wereld een klein beetje beter achter te laten dan we hem gevonden hebben.

En bovenal, bij scouts Menen ontmoet je vrienden voor het leven.

Wat doen we?

Een kleine greep uit onze activiteiten levert al een heleboel foto’s op.

Op zaterdagnamiddagen vind je ons tussen 14u en 17u op het scoutsterrein of op stap.

In de zomer gaan we op kamp.

De jin, onze oudste groep, zoekt in de zomer andere oorden op.

Om de drie jaar organiseert scouts Menen een internationale Jamboree samen met een Noorse, Deense en Engelse scoutsgroep.

Beljamb 2007

BelJamb2007

Engjamb 2010

En ten slotte zet scouts Menen zich ook in voor anderen, bijvoorbeeld door elk jaar geld in te zamelen voor Vredeseilanden.

En ook dat laatste is al een lange traditie.

Voor alle leeftijden?

Je kan scout of gids worden als je 6 jaar wordt vóór 1 januari van het lopende werkjaar of in het eerste leerjaar zit.

Kapoenen

De jongsten komen terecht in de kapoenen. Het leven van een kapoen (6-8 jaar) is er één vol spel, fantasie, creativiteit en expressie. Spelenderwijs en ongedwongen ontdekken we samen met hen de wereld.

Welpen

Welpen zijn kinderen tussen 8 en 11 jaar. Ze groeien een millimeter per week en krijgen er op een jaar drie tanden bij. Ze hebben een niet te stuiten drang naar beweging, stellen vriendjes centraal, leren door te herhalen en hun gevoelens worden bespreekbaar. Ze houden van kampen bouwen, zich verkleden, geheimtaal, kattekwaad, ontrafelen van mysteries, valsspelen en vrij spel.

Jojo’s

Jonggidsen en jongverkenners zijn jonge scouts en gidsen van 11 tot 13 jaar. Ze zijn niet bang van een beetje avontuur en om reeds zelf de handen uit de mouwen te steken. Ze gaan op tocht met een zelf-gesjord vlot, ze leren hun eigen potje koken op een houtvuur, ze slapen in patrouilletenten, ze leven zich uit tijdens grote bosspelen en ze gaan op 2-daagse met de rugzak. Kortom, ze zoeken steeds nieuwe uitdagingen. Ze leren samenwerken, verkennen en ondernemen, engagement tonen, samen overleggen en zich voor anderen in te zetten. Zo ontdekken ze stilaan wat scouting echt inhoudt, ze zeggen hun belofte met trots en leren dat scouting ook niet stopt wanneer de vergadering afgelopen is …

Verkenners

Verkenners, dat zijn jongeren tussen 14 en 16 jaar. De pubers hebben veel in hun mars. Maar ze durven ook wel eens  een grote mond opzetten. Vaak bedekken ze daarmee hun eigen onzekerheid. Een onzekerheid die ontstaat uit de zoektocht naar zichzelf, een ontdekkingsreis die ze op deze leeftijd volop beleven. Verkenners voelen zich op hun best als ze onder vrienden zijn, soms maakt leiding deel van uit van die vriendengroep, op andere momenten zetten ze zich vooral tegen hen af. Af en toe krijg je ze niet uit hun luie zetel, of hebben ze maar weinig zin om veel woorden aan iets vuil te maken… Met een spannende toon in activiteiten daag je gidsen en verkenners uit om er samen op uit trekken, wek je gemakkelijk hun enthousiasme en geef je hen zo de de kans om elkaar op te vangen en hun kwaliteiten te ontplooien. Dat vraagt voor een leiding met pit.

Jins

Jins zijn zoekers. Met open ogen en een grote gulzigheid staan ze in het leven. Jins proberen hun eigen doelen en verwachtingen te realiseren en genieten dan ook van de vrijheid en de zelfstandigheid die ze in hun jintak krijgen. Het is een veilige plek waar ruimte is voor fouten en waar de mafste ideeën worden gerealiseerd. Door samen aan een project te werken of een kamp ineen te boksen, leren jins niet enkel zichzelf, maar ook elkaar kennen. Ze genieten van uitdagingen waar ze hun zotheid en creativiteit kunnen botvieren.

Waar vind je ons?

Ter Couter, Menen

Naar de website van scouts Menen
Naar de facebookgroep van scouts Menen