Scoutslokalen voldoende klaar voor start scoutsjaar

De historische hold-up van Covid-19 op onze samenleving heeft ook onze bouwplanning volledig in de war gestuurd. De finish werd beetje bij beetje verschoven: eerst een maand, dan naar het begin van het zomerverlof, tot nu. Grote gevolgen had dit gelukkig niet. Ook de scoutswerking lag volledig stil.

Na het oponthoud zijn we er in alle stilte opnieuw ingevlogen.

Philippe Dehaene was druk in de weer om de binnendeuren en tussenwanden te plaatsen. Eerder leverde de papa van onze jin Marten ook al prachtig werk met de houten lijsten rond de ramen en deuren.

Loodgieter Luc Berten plaatste alle sanitair. Omdat we nog moeten wachten op de levering van de tussenwanden in de damestoiletten (vertraging door Corona…) gaan de dames zich even moeten behelpen met het rolstoeltoegankelijke toilet.

Brecht Tyberghien (Elektriciteitswerken BT) had de nodige kabels al in de ruwbouwfase voorzien. Deze zomer plaatste hij de stopcontacten, schakelaars, lichtpunten en zekeringkast.

Roderick Rogge (Laswerken Rogge) werkte de buitentrap af. Daarmee zijn we ook in orde met onze nooduitgangen. Deze trap konden we trouwens realiseren met de financiële steun van Cera.

Voor bovenstaande werken konden we ook altijd rekenen op onze gouden vrijwilligers en op de leidingploeg. Het geheel werd alweer vakkundig in goede banen geleid door onze uitstekende architecte Bieke Berten.

Voldoende klaar, maar nog niet af

Nu is het nog wachten op de aansluiting van alle nutsvoorzieningen. De aanvraag is al een tijdje geleden gebeurd. Jammer genoeg hebben De Watergroep en Fluvius immense achterstand door Corona. Hopelijk kunnen ze midden september aansluiten zoals voorzien. Zo niet moeten we ons behelpen door elektriciteit af te tappen van de oude lokalen. De toiletten spoelen gelukkig door op regenwater uit de nieuwe regenput.

Let wel, de werken zijn nog niet klaar. Binnenkort maakt het bouwteam een nieuwe financiële stand van zaken op, onder andere met de hulp van onze boekhoudster Griet Berten. De grote lijnen zullen geen verrassing zijn. Tot nog toe kregen we op vlak van uitgaven alleen maar meevallers. Zo bleven we mooi binnen de raming. De inkomstenzijde is dit jaar helaas minder rooskleurig. Door Corona werden onze belangrijke evenementen afgelast zoals onze jaarlijkse scoutsfuif Jiggy Open Air. Het wordt dus zaak om te prioriteren welke werken we komend jaar eerst kunnen uitvoeren (verwarming en ventilatie, omgevingsaanleg nabij gebouw, oude lokalen afbreken, …). Door de recente inbraak in de nieuwe lokalen zien we ons genoodzaakt om anti-inbraakmaatregelen weer wat hoger te zetten op dat prioriteitenlijstje.

De officiële opening van de nieuwe lokalen stellen we nog even uit. Daar willen we iets groots van kunnen maken. Het belangrijkste is: DE LOKALEN ZIJN VOLDOENDE KLAAR VOOR DE START VAN HET NIEUWE SCOUTSJAAR! En daar zijn we bijzonder trots op. Van harte bedankt aan alle helpende handen!

Leiders en leden, geniet ervan. Zorg er goed voor. En zorg ook goed voor elkaar.

Het bouwteam

Sven Geldof, Brecht Tyberghien, Thomas Dierynck, Marieke Pottie, Baldewijn Dubaere en de groepsleiding.